VERGİ HUKUKU, VERGİ HUKUKU DALLARI, ÖZEL VERGİ HUKUKU, GENEL VERGİ HUKUKU, VERGİ CEZA HUKUKU, VERGİ USUL HUKUKU
Vergi hukuku kendi içerisinde özel vergi hukuku ve genel vergi hukuku olarak ikiye ayrılmaktadır.
Özel vergi hukuku kendi içerisinde; gelir üzerinden alınan vergiler, servet üzerinden alınan vergiler ve harcamalar üzerinden alınan vergiler olmak üzere üçe ayrılır.
Genel vergi hukuku ise kendi içerisinde; vergi yargı hukuku, vergi ceza hukuku, vergi usul hukuku, vergi icra hukuku ve uluslararası vergi hukukudur.
Kamu gelirleri içinde en önemli paya sahip kaynak vergilerdir.
Devletler kendilerine yüklenen söz konusu görev ve fonksiyonları yerine getirebilmek için ihtiyaç duydukları finansmanı büyük ölçüde vergiler karşılamaktadır. Bu yüzden vergi toplumun tüm kesimini yakından ilgilendirmektedir. Sosyal ve ekonomik yaşamın önemli bir parçasıdır. Belli kamu hizmetlerini yürütme görevini üstlenen devletin bu hizmetlerin finansmanını sağlaması da hak ve görevdir. Devlet kamu hizmetlerini yürütebilmek için vergi almaktadır.
Devletin mali ve mali olmayan amaçlarının gerçekleştirilebilmesi için devletin egemen gücü tarafından toplanan parasal değerlerdir. Vergi alacaklısı kimdir? Vergi alacaklısı devlettir. Vergi borçlusu kimdir? Vergi borçlusunun diğer adı mükelleftir. Vergi mükellefi, üzerine vergi borcu tereddüp eden gerçek ya da tüzel kişidir. Vergi mükellefi olabilmek için vergi ehliyetine sahip olmak gerekmektedir. Vergi hukuku, hak ve ehliyetinden de fiil ehliyetinden de bağımsız bir şekilde düzenlenmiş sadece ve sadece vergi ödeme gücüne sahip olmayı vergilendirme için yeterli görmektedir.
Vergi sorumlusu, kendisi gerçek vergi mükellefi olmamakla birlikte gerçek mükellefle ilişkisi dolayısıyla vergi kanunlarının gösterdiği durumlarda; verginin hesaplanarak kesilmesi, ilgili vergi dairesine yatırılması, defter tutulması, beyanname verilmesi gibi zorunluluğu bulunan işleri gerçekleştiren üçüncü kişilerdir.
Ölüm halinde mükellefin ödevleri mirası reddetmemiş kanuni mirasçılarına geçer. Mirasçılardan her biri miras hissesi oranında ölenin vergi borcundan sorumlu olur.
Cezalar ölüm halinde silinmektedir. Yani cezaların şahsiliği ilkesi gereği cezalar mirasçılara geçmemektedir. Verginin aslına bağlı fer-i alacaklar olan gecikme zammı ve gecikme faizi ölüm halinde mirasçılara geçerler.
Vergi kanunlarının yürürlüğe girebilmesi için öncelikle resmi gazetede yayımlanmaları gerekmektedir.
Kanunlar normal olarak resmi gazetede yayımlandıkları günü izleyen günden başlayarak 45 gün sonra yürürlüğe girmiş sayılırlar.
Ancak, kanunların resmi gazetede yürürlüğe girecekleri tarih belirlenerek kanunların aynı gün ya da daha sonraki bir gün yürürlüğe girmeleri sağlanabilecektir. Böyle bir durumda düzenlemede belirtilen tarih kanununun yürürlüğe giriş tarihidir.
Yoklama, bir şeyin yerinde olup olamadığını araştırmak için yapılan eylemdir. Yoklamanın amacı mükellefleri ve mükellefiyetle ilgili maddi olayları, kayıtları ve mevzuları araştırmak ve tespit etmektir. Bu kapsamda yoklama sadece mükelleflerin işe başlama, iş değişikliği, işi bırakma hususlarını tespitle sınırlı değildir.
Yoklamayla amaçlanan vergiyi doğuran olayla ilgili pek çok hususun tespitidir. Yoklamayla esasen mükellefin vergi dairesi içerisinde kağıt üzerinde gözüken faaliyetlerin tespiti ve araştırılmasıdır.
Yoklama yapanların elinde yoklama yetkilerini gösteren fotoğraflı resmi bir vesika bulunur. Yoklama yapanlar, bu vesikayı, kendilerinden sorulmasa bile, nezdinde yoklama yapılan kimseye gösterirler.
Yoklama her zaman yapılabilir mi?
Yoklama her zaman yapılabilir. Yoklamanın ne zaman yapılacağı ilgiliye haber verilmez.
Vergi incelemeleri neden yapılır?
Vergi incelemelerinin yapılmaması veya gereği gibi olmaması, bazı kimselerin vergi kaçırmalarına olacak verecektir ki bu durum; bir tarafta vergide adalet ve eşitlik ilkelerinin zedelenmesine yol açarken, öte taraftan ekonomik ve sosyal yapı üzerinde de olumsuz etkiler yaratacaktır.
Vergi incelemesi sadece ödenmesi gereken vergilerin doğruluğunun tespiti ile sınırlı olmayıp, bunun sağlanmasına yönelik tedbirleri de kapsar. Bu nedenle vergi incelemesi, amacı ve sınırları önceden belirlenmiş bir vergi hukuku müessesidir.
Vergi incelemesine yetkili olanlar;
Vergi müfettişleri
Vergi müfettiş yardımcıları
İlin en büyük mal memuru veya vergi dairesi müdürleri tarafından yapılır.
Gelir İdaresi Başkanlığının merkez ve taşra teşkilatında müdür kadrolarında görev yapanlar her hal ve takdirde vergi inceleme yetkisini haizdirler.
Arama nedir?
İhbar veya yapılan incelemeler dolayısıyla, bir mükellefin vergi kaçırdığına delalet eden emareler bulunursa, bu mükellef veya kaçakçılıkla ilgili görülen diğer şahıslar nezdinde ve bunların üzerinde arama yapılabilir.
Aramanın yapılabilmesi için iki olgunun gerçekleşmesi gerekmektedir.
Bunlardan birincisi; vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların buna lüzum göstermesi ve gerekçeli bir yazıyla arama kararı vermeye yetkili sulh yargıcından bunu istemesi;
İkincisi ise; sulh yargıcının istenilen yerlerde arama yapılmasına karar vermesidir.
Vergi mükellef ve sorumluları ile bunlarla hukuki ilişkide bulunan üçüncü kişilerin ya da bizzat vergi memurlarının vergi kanunlarına aykırı hareket etmesi sonucu vergi suçu oluşmaktadır.
Söz konusu suçu işleyen kişi ya da kişiler hakkında kamu düzenini sağlamak adına uygulanan kanuni yaptırımlara da ceza denilmektedir.
Vergi hukukunun temel ilkelerinin dayanağı Anayasamızın 73. Maddesine dayanmaktadır. Bu maddeye göre vergi hukukunun temel ilkeleri;
Vergi hukuku konusunda uzmanlaşan avukatlara vergi avukatı denilmektedir.
Kişilerin ya da kurumların vergi yükümlülüklerinin tespit edilmesine, ödemelerinin yapılmasına, uyuşmazlıklar halinde ise gereken desteği veren avukatlardır. Başarılı bir vergi avukatının maliye ve vergi sistemiyle ilgili en ufak bir ayrıntıya bile hakim olması şarttır.
Çünkü vergi avukatının temsil ettiği kişiyi ya da kurumu doğru yönlendirmesi, hakkını doğru şekilde savunabilmesi bilgisiyle doğru orantılıdır.
Yaşanılabilecek vergi anlaşmazlıkları çözüm yolları iki sürece ayrılmakta olup; detaylar aşağıdadır.
İdari Aşamada Olan Vergi Anlaşmazlıklarının Çözüm Yolları
Uzlaşma
Hataların Düzeltilmesinin Sağlanması
Cezalarda İndirim Yoluna Gidilmesi
Pişmanlık ve Islah Yöntemi
İzaha Davet Yöntemi
Yargı Aşamasında Olan Vergi Anlaşmazlıklarının Çözüm Yolları
Dava Açma
Vergi Hukuku- Vergi Hukuku Avukatı- Vergi Hukuku Davaları hakkında faydalı bilgiler Avukat Gizem Gül Uzun tarafından verilmiştir.
Vergi Hukuku- Vergi Hukuku Avukatı- Kayseri Vergi Hukuku Avukatı
Vergi Hukuku- Vergi Hukuku Avukatı- Kayseri Vergi Hukuku Avukatı
Vergi Hukuku- Vergi Hukuku Avukatı- Kayseri Vergi Hukuku Avukatı
Vergi Hukuku- Vergi Hukuku Avukatı- Kayseri Vergi Hukuku Avukatı-Vergi Hukuku- Vergi Hukuku Avukatı- Kayseri Vergi Hukuku Avukatı-Vergi Hukuku- Vergi Hukuku Avukatı- Kayseri Vergi Hukuku Avukatı-Vergi Hukuku- Vergi Hukuku Avukatı- Kayseri Vergi Hukuku Avukatı
Adres
Barbaros Mah. Oymak Cad. Sümer Hukuk Plaza A Blok No:8/79 Kocasinan/Kayseri
İletişime Geçin
Linkler
Av. Gizem Gül UZUN
Çalışma Alanlarımız
Videolar ve Bilgilendirmeler
Makaleler
Yargıtay Kararları
İletişim
Hakkımızda
Kayseri Barosu'na kayıtlı Avukat Gizem Gül Uzun tarafından kurulmuştur. Gizem Gül Uzun, Kayseri Kilim Sosyal Bilimler Lisesi'nden mezun olup; İngilizce, Fransızca ve Osmanlıca bilmektedir.
HARİTA
Konumumuz
HARİTA
Avukat Gizem Gül UZUN © Copyright 2022 | Tüm Hakları Saklıdır. Yasal Uyarı: Bu site Türkiye Barolar Birliği'nin Meslek Kurallarına ve Reklam Yasağı Kurallarına tabidir. Sitenin kendisi, logosu ve içeriği, reklam iş geliştirme ve benzeri amaçlar ile kullanılamaz. Bu web sitesine link yaratmak yasaktır. Web sitemizde yer alan bilgiler hukuki mütalaa veya tavsiye değildir.