SOKAĞA ÇIKMA YASAĞI İDARİ PARA CEZASINA İTİRAZ DİLEKÇESİ

SOKAĞA ÇIKMA YASAĞI İDARİ PARA CEZASINA İTİRAZ DİLEKÇESİ

SOKAĞA ÇIKMA YASAĞI İDARİ PARA CEZASINA İTİRAZ DİLEKÇESİ


SOKAĞA ÇIKMA YASAĞI İDARİ PARA CEZASINA İTİRAZ DİLEKÇESİ

İSTANBUL SULH CEZA MAHKEMESİNE

 

İTİRAZ EDEN : 

ADRESİ : 

 

İTİRAZ KONUSU : Sokağa çıkma yasağı cezasına itirazımızdan ibarettir.

AÇIKLAMALAR :

1. Sokağa Çıkma Yasağı Kısıtlamasını İhlal ettiğimi ve diğer aleyhime olan iddiaları kabul etmemekle beraber İçişleri Bakanlığı tarafından yayımlanan genelge kapsamında sokağa çıkma kısıtlamasının hukuki gerekçesi olarak İl Özel İdaresi Kanunu’nun 11/C maddesi ile Umumi Hıfzıssıhha Kanununun 27 ve 72. Maddeleri gösterilmektedir.

İl İdaresi Kanunu açık şekilde Valilere bazı konularda karar verme ile tedbir alma yetkisi sağlamış ise de, bu kanuna dayalı olarak sokağa çıkma yasağı verilmesinin Anayasa’nın 2. Maddesi kapsamında düzenlenen “hukuk devletinin belirlenmesi” ilkesine aykırılık teşkil ettiğini değerlendirmekteyim. 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanununun 27 ve 72. Maddesi incelendiğinde ise hastalara ve şüpheli vakalara yönelik ev veya hastanelerde belirli süre karantinaya alınması, seyahat eden kişilere yönelik muayene uygulanması, belirli bir mahalde bulunan salgınlara ilişkin karantina uygulanması gibi yetkileri içerdiği görülmektedir.

 

İlgili maddelerde yer alan durumların Anayasanın 13. Maddesi ile 15.Maddesine göre aykırı olduğunu değerlendirmekteyim. Anayasanın 13. Maddesinde yer alan temel hak ve hürriyetlerin belli başlıklar halinde kısıtlanması ve yine Anayasanın 15. Maddesi incelendiğinde kişinin temel hak ve hürriyetlerinin kısıtlanmasının mümkün olduğu durumlardan savaş, seferberlik veya olağanüstü konuların meydana gelmesi gerekmektedir. Ancak korona virüs salgın bir hastalık niteliğinde olmakla beraber Anayasa belirtilen durumları sağlamamakta ve UmumiHıfzıssıhha Kanununun 27 ve 72. Maddeleri ile çelişmektedir. İl İdare Kanunun ile Umumi Hıfzıssıhha Kanunu kapsamında uygulanan sokağa çıkma yasağının Anayasa maddelerince aykırı olduğunun kanaatindeyim.

Yine tarafıma ceza kesilmesine neden olan sokağa çıkma yasağı kanun ile değil, genelge ile uygulanmaya başlanmıştır. Bu uygulama da Anayasanın özüne aykırıdır.

Yukarıda belirtilen aynı gerekçeler temelinde gerçekleşen, yine aynı konulu bir diğer idari para cezasına itiraz başvurusu, Türkiye Cumhuriyeti Adana 5. Sulh Ceza Hakimliği tarafından “idari yaptırım kararının hukuka aykırı olması nedeni ile 5326sayılı Kabahatler Kanununun 28/8-b maddesi gereğince” kabul edilerek, başvuru sahibine kesilen idari para cezası bahsi geçen Mahkeme tarafından “24.02.2021 tarihli ve 2021/1183 D. İş nolu karar” ile kaldırılmıştır. Bu kararın “emsal karar” teşkil ettiği kanaatinde olup kararı işbu itiraz dilekçesine ek olarak sunmaktayım.

 

Tarafıma kesilen idari para cezası idari kolluk kuvvetleri tarafından kesilmiştir. Ancak, bu konuda yetki kolluk kuvvetlerine değil Mahalli Mülki Amire aittir. Kolluk Kuvvetlerinin idari para cezası tesis etmesi yetki yönünden hukuka aykırıdır. Aynı gerekçeler temelinde gerçekleşen, yine aynı konulu bir diğer idari para cezasına itiraz başvurusu sonucu değerlendirilen Yargıtay 19. Ceza Dairesi İçtihat Metni, bahsi geçen yetki yönünden hukuka aykırılığı şu şekilde değerlendirmektedir:

 

“Bu Kanunda yazılı olan idarî para cezaları mahallî mülkî amir tarafından verilir” hükmünü içermesi karşısında; İdari yaptırım kararını verme yetkisinin mahalli mülki amire ait olması nedeniyle, olay (kabahat) tutanağını tutmakla görevli idari kolluğun idari para cezası tesis etmesi bakımından da işlemin “yetki” unsuru yönünden hukuka aykırı olacağı değerlendirilmiştir.

 

1593Sayılı Umumi Hıfzısıhha Kanunu 23. maddesine istinaden oluşturulan İl UmumiHıfzısıhha Kurulunca yasaklanan fiilleri işlediğimden bahisle 1593 Sayılı UmumiHıfzısıhha Kanunu’nun 282. maddesi gereği tarafıma 3.150 TL para cezası kesilmiştir. …Kaymakamlık makamınca kesilen işbu itiraza konu idari para cezası hukuka ve usule aykırıdır. Şöyle ki;

 

29 Kasım 2020 tarihinde sabah saat 05.00’a kadar devam sokağa çıkma yasağı kısıtlaması vardı. Sabaha doğru ELZEM bir durumdan ötürü acil bir şekilde Ankara’ya gitmek zorunda kaldım. Birtakım sağlık problemlerim vardı ve tedavi olduğum hastane Ankaradaydı. Sağlık problemimden ötürü gitmek zorundaydım ve doktorum Ankaradaydı. Bu yüzden arkadaşım Gürkan ile birlikte acil bir şekilde Ankara’ya gitmek üzere yola çıktık. Ancak yasağın bitmesine sadece birkaç dakika kalmasına rağmen ve polise durumun acil olduğunu belirtmemize rağmen polis tarafıma para cezası kesti.

 

Sayın Mahkemenizin de bildiği üzere trafik polisinin böyle bir YETKİSİ YOKTUR. Kaldıki bu kadar elzem bir durumda yasağın bitmesine birkaç dakika kalmasına rağmentrafik polisinin yetkisi olmadığı halde böyle bir cezayı kesmesi HUKUKA AYKIRIDIR. Tarafımın düzenli bir geliri dahi yoktur. Üzerime kayıtlı gayrimenkul ve taşınır da yoktur. Maddi durumum fahiş olan bu cezayı ödemeye elvermemektedir. Ekonomik gücüm yetersiz kalmaktadır.

 

HUKUKİ DELİL : Ceza tutanağı

 

HUKUKİ SEBEPLER : Umumi Hıfzıssıhha kanunu Madde 282,Kabahatler Kanunu Madde 32, Anayasanın ilgili Kanun Hükümleri

 

SONUÇ VE İSTEM : Yukarıda arz ve izah olunan nedenlerle yasaya aykırı idari para cezasının iptaline karar verilmesini talep ederim.

 

 

 İTİRAZ EDEN

 

 

SOKAĞA ÇIKMA YASAĞI İDARİ PARA CEZASINA İTİRAZ DİLEKÇESİ, Avukat Gizem Gül Uzun tarafından sunulmuştur.

 

 

ceza beyan dilekçesi örneği

kolluk, maske takmama nedeniyle idari para cezası veremez.

idari para cezasına itiraz edilirse, peşin ödeme indiriminden faydalanılabilir mi?

trafik idari para cezasına itiraz dilekçesi

duraklamanın yasak olduğu yerlere park etme cezası itiraz

ödenen trafik cezasını geri ödenmesini alma dilekçesi

radar trafik cezası itiraz dilekçesi örneği

AVUKAT GİZEM GÜL UZUN