INSTAGRAM ALIŞVERİŞLERİNDE İADE

INSTAGRAM ALIŞVERİŞLERİNDE İADE

INSTAGRAM ALIŞVERİŞLERİNDE İADE


 

INSTAGRAM ALIŞVERİŞLERİNDE İADE

INSTAGRAMDAN ALDIĞIM ÜRÜN KÖTÜ ÇIKTI. NE YAPABİLİRİM?

 

Globalleşen dünyada teknolojik gelişmeler yaşandıkçainsanlar internet sitelerinden alışveriş yapabilmeye başladılar… Bu durumun iyiyanları olurken kötü yanları da olabilmektedir.

 

Sosyal medya ise hayatımızın her alanında yer almayabaşlamıştır. Özellikle de instagram bizler için sadece fotoğraf paylaşma platformuolarak kalmamıştır. İnsanlar yeri geldiği zaman alışverişlerini de instagramdanyapabilmektedirler. Kişiler her sektörde her alanda instagramda yeralabilmektedir. Instagram hesapları kişiler tarafından profesyonel olarakkullanılabilmektedir. Böylelikle de sosyal medyanın insan hayatındaki yeriyadsınamaz bir hal almıştır.

 

Hal böyle olunca da instagram devasa bir platformhaline geldi. Ancak her sektörde olduğu gibi instagramda da bazı alışverişsayfalarında dürüst olmayan satıcılar yer aldı. Dürüst olmayan bu satıcılarinstagram sayfasında ürünün fotoğrafını profesyonel bir şekilde çekebilirken,ürün geldiği zaman kişiler tam bir hayal kırıklığı yaşayabiliyor. Ürüngörseldekinden tamamıyla farklı olabiliyor….

 

Bu gibi durumlar için TÜKETİCİLER HAKLARINIBİLMELİDİR…

 

Hal böyle olunca da ürün kusurlu geldiği zaman ya dahatalı gönderildiği zaman hukuki problemler meydana gelebiliyor…Ürünün görseldekiylealakasız olması bu hukuki sorunları gündeme getirmektedir.

 

Instagramda BUTİK adı verilen sayfalardan alışverişyapılmaktadır. Kişiler kimi zaman aynı şehirde olan butikleri tercih ederkenkimi zaman da farklı şehirde olan butikleri tercih edebilmektedir. Tüketici ilemal ve hizmet sağlayıcısı farklı şehirde ise mesafeli satış sözleşmesi gündemegelecektir.

 

Uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiylekullanılan sözleşme mesafeli satış sözleşmesidir. Mesaj yoluyla kişilersiparişlerini verebilmektedir.

 

TKHKmd.48/4 gereğince; TÜKETİCİ, INSTAGRAM VASITASI İLE SATIN ALDIĞI BİR MAL VEYAHİZMETE YÖNELİK OLARAK 14 İÇERİSİNDE HERHANGİ BİR GEREKÇE GÖSTERMEKSİZİN CAYMAHAKKINA SAHİPTİR.

 

Busürenin başlangıcı üçüncü kişinin malı teslim aldığı gündür.

 

Ancaksatıcı mesafeli sözleşmelerde tüketiciyi cayma hakkına ilişkin hususlardabilgilendirdiğini ispat etmelidir. Tüketici yeterince bilgilendirilmezse buhakkı kullanmak için 14 gün süre ile bağlı değildir. Bu durumda süre 1 yılolur.

 

Sonuçolarak; tüketici 14 gün içerisinde cayma hakkının olduğu konusundabilgilendirilmezse CAYMA HAKKI SÜRESİ 1 YILA ÇIKMAKTADIR.

 

Instagram butikleri tüketicileri birtakım konulardakandırmaktadırlar. Profillerine DEĞİŞİM VAR, İADE YOK YA DA İADE VE DEĞİŞİM YOKşeklinde yazılar yazmaktadırlar. Ancak bu yazıların hiçbir önemi yoktur. Buyazılar olsa dahi kişilerin CAYMA HAKKI devam etmektedir.

 

İç çamaşır ve yazılım ürünleri dışında diğerürünlerde İADE HAKKININ TANINMA YASAL ZORUNLULUKTUR.

 

İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde tüketiciilgili satıcıya durumu bildirmiş olmasına rağmen satıcı bu duruma kayıtsızkalmış ise kişiler Tüketici Hakem Heyetine başvurma hakkına sahiptir.

 

Instagram butiklerinin bio kısmında İADE YOKyazısının hukuki olarak hiçbir önemi yoktur. İade yok yazısına rağmentüketiciler 14 gün içerisinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şartödemeksizin cayma hakkına sahiptirler. Ürünü beğenmemek, ürünün daha ucuzunubulmak, ürünü almaktan keyfi olarak vazgeçmek durumlarında dahi cayma hakkıvardır.

 

Bazı instagram butikleri bu konuda yeterli bilgisahibi olmadan profillerinin BIO kısmına İADE YOK yazabiliyorlar. Bazı butiklerise bilgi sahibi olduğu halde insanların tecrübesizliğinden faydalanabiliyor.

 

Bu konu kişiler cahil bir özgüvene sahip olmadanticaret yapmalıdır. Ayrıca dürüst bir satıcı ve dürüst bir alıcı olmalıdır.

 

Satıcı, tüketiciyle ‘’14 gün içerisinde cayma hakkınız var’’ demez ise bu süre 1 YILAÇIKMAKTADIR!!!

 

Cayma hakkının kullanımı nasıldır?

 

Satıcı ya da sağlayıcıya yazılı olarak bildirimyapılması yeterlidir. Daha öncesinde iletişime geçtiğiniz sayfaya ürünü iadeetmek istediğinizi belirtebilirsiniz. Yazılı bildirim yeterlidir.

 

Caymahakkının kullanılması durumunda tüketici, malı 10 gün içinde satıcınınbelirtmiş olduğu kargo firması ile ücretsiz olarak iade etmeli ve satıcı da 14gün içinde bedel iadesini yapmalıdır. Tüketici, cayma süresi içinde malı,işleyişine, teknik özelliklerine ve kullanım talimatlarına uygunbir şekilde kullandığı takdirde meydana gelen değişiklik vebozulmalardan sorumlu değildir.

 

Caymahakkının istisnaları var mıdır?

 

Kanunhakkın kötüye kullanılmasını engellemek maksadıyla burada da somut olaya göremakul bir düzenleme getirmiştir.

 

Siparişettiğiniz ürün çabuk bozulabilen bir ürün ise iade hakkınız bulunmamaktadır.Zira siz ürünü geri göndermiş olana kadar ürün zaten bozulmuş olur.

 

Sonkullanma tarihi geçebilecek bir ürün sipariş edilmiş ise yine cayma hakkıbulunmamaktadır.

 

İspatsorunu yaşamamanız adına ürünü aldıktan sonra satıcıdan fatura kesmesiniistemenizdir.

 

ÖZETLE; BUTİK SAYFALARDA DEĞİŞİM VAR, İADE YOKİBARELERİNİN CAYMA HAKKININ KULLANILIP KULLANILAMAMASI BAKIMINDAN HİÇBİR ÖNEMİBULUNMAMAKTADIR.

 

AVUKAT GİZEM GÜL UZUN

GİZEM UZUN HUKUK VE DANIŞMANLIK BÜROSU

 

INSTAGRAM ALIŞVERİŞLERİNDE İADE, Avukat Gizem Gül Uzun tarafından sunulmuştur. 

AVUKAT GİZEM GÜL UZUN