ARAÇ DEĞER KAYBI TAZMİNATI DAVASI HAKKINDA
Günümüzde trafik kazaları ne yazık ki sıkça karşılaşılan durumlar arasında yer almaktadır. Bu kazalarda araçlar genellikle maddi hasar görmekte ve sürücüler, araçlarının önceki değerini kaybettiği endişesiyle karşı karşıya kalmaktadır. Bu gibi durumlarda bir aracın, kaza sonrası onarılmış olsa bile piyasa değerinde meydana gelen düşüşe “araç değer kaybı” denir. Bu durum, aracın geçmişinde hasar kaydı bulunmasının alıcılar tarafından risk olarak görülmesinden kaynaklanır.
İşte tam da bu noktada devreye “Araç Değer Kaybı Tazminatı” kavramı girmektedir. Bir aracın kaza sonucu yaşadığı maddi hasarın ardından, önceki durumundan daha düşük bir değere sahip olma durumunu ifade eden araç değer kaybı kavramı, aracın kaza öncesi değeri ile kaza sonrası değeri arasındaki fark anlamına gelir. Bu değer kaybının tazmini için ise araç değer kaybı tazminatı devreye girebilir.
DEĞER KAYBI NEDİR?
Aracın kaza öncesi değeri ile kaza sonrası değeri arasındaki farktır.
Araç Değer Kaybı Davasında Hesaplama
Gerek araç gerekse araç kullanım şekline bağlı olarak hesaplamaların gerçekleşmesine özen gösterilir. Araç değer kaybı davası sırasında başta hesaplamalara yer verilir ve tazminat buna bağlı olarak karara bağlanır. Örnek vermek gerekirse:
-Araç Özellikleri: İlk etapta üretim yılı dikkate alınır. Aynı zamanda kilometresi de göz önünde bulundurulan hususlar arasında. Marka ve model üzerine hesaplama gerçekleşir. Görüldüğü üzere aracın tüm nitelikleri değer kaybı açısından önem arz etmektedir.
-Diğerleri: Varsa kazalı aracın hasar geçmişine göz atılır. Geçmişte ki hasar nitelikleri de değer kaydına büyük ölçüde etki eder. Trafiğe çıkış tarihi de bunlar arasında boy gösterir. Son olarak Pazar değeri yine değer kaybının hesaplanmasında ele alınır. Görüldüğü üzere birden fazla faktöre bağlı olarak değer kaybı netlik kazanır.
Araç Değer Kaybı Davasında Ödemeler
Araç değer kaybı davası en baştan belirttiğimiz üzere kazaya neden olan kusurlu tarafa karşı açılır. Ve bu durumda trafik sigortaları da davaya konu edilir. Değer kabının karşılanmasına dair:
Önceliğiniz detaylı bir ekspertiz raporu almak olmalıdır.
Rapora karşı sigorta şirketinin tutumu da göz önünde bulundurulmalı.
Olası şirket sorunlarına dair Sigorta Tahkim Komisyonu ile iletişime geçilebilir.
Bu tarz kazalara karşı anlaşmazlıkların boy göstermesi kaçınılmaz oluyor. Neyse ki anlaşmazlıkların raporlar ve davalar üzerine netlik kazanması uzun sürmez. Aksine alınan ekspertiz raporlarının büyük bir önem taşıdığı açık durumda.
Araç değer kaybı tazminatının şartları nelerdir?
İki taraflı bir trafik kazası gerçekleşmiş olmalıdır.
Kazada %100 kusurlu olmamanız gerekir.
Kaza nedeniyle aracınızda maddi bir hasar oluşmalı ve bu hasar tamir edilmiş olmalıdır.
Kazada onarılan parçaların daha önce başka bir kazada hasar görmemiş olması gerekir.
Araç değer kaybı kimden istenir?
Çift taraflı trafik kazası nedeniyle aracında hasar meydana gelen ruhsat sahibi, söz konusu zararı;
Karşı taraf araç sürücüsünden,
Karşı taraf araç ruhsat sahibinden,
Karşı taraf araç işleticisinden,
Karşı taraf araç zorunlu mali mesuliyet sigortacısından (trafik sigortacısı),
Zorunlu mali mesuliyet sigorta (trafik sigortası) teminat limitlerini aşan kısım için var ise karşı taraf ihtiyari mali mesuliyet sigortacısından,
Not: “Karayolları Trafik Kanunu’ nun 92. maddesinin “l” bendi gereği; hasar sebebiyle trafikten çekme veya hurdaya çıkarılma işlemi görmüş araçların değer kaybı tazminatı talepleri, Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası kapsamı dışındadır.”,
https://www.gizemuzun.av.tr/arac-deger-kaybi-tazminati-icin-arabuluculuk-basvurusu
Araç Değer Kaybı Şartları Şunlardır;
Kaza tarihi üzerinden en fazla 2 yıl geçmiş olmalıdır.
Aracınızdaki hasar daha önceden hasara uğramamış bir bölgede olmalıdır.
Kaza sonrası hasar aracınızda oluşan hasar, mini onarım ile giderilebilen basit işlemlerden olmamalıdır.
Aracınız ağır hasar kaydına sahip araçlardan olmamalıdır.
Kısa süreli kiralık araçlar, taksi, dolmuş, test aracı, koleksiyon ve antika sayılan araçlardaki hasar sebebiyle yapılan değer kaybı talepleri ve tekerlekli/paletli ve zırhlı toplumsal müdahale araçları, belediye otobüsleri, yol süpürme araçları, itfaiye araçlarındaki hasar sebebiyle yapılan değer kaybı talepleri teminat kapsamı dışında kalmaktadır.
Motorlu bisikletlerin kullanılmasından ileri gelen zararlar teminat dışında kalmaktadır.
Kazada tamamen kusurlu ya da diğer sürücüye nazaran daha kusurlu olan taraftan değer kaybı zararı talep edilebilecektir.
Görüldüğü üzere değer kaybı başvuru belli şartlara tabidir.
Değer kaybı tazminatı kaza tarihinden itibaren 2 yıl içerisinde talep edilmelidir. Alacağınızın zamanaşımına uğramasına fırsat vermeden en kısa zamanda zararınızın giderilmesini talep ederek zamanaşımı süresinin kesilmesini sağlamalısınız. Aksi halde hak kaybına uğramanız kuvvetle muhtemel olacaktır.
Hangi Hallerde Değer Kaybı Alınamaz?
Araç değer kaybı talep edebilmek için her halükarda en az iki aracın trafik kazasına karışması gerekir. Kendi aracınızı kendi kusurunuz ile bir yere vurmanız halinde değer kaybı talep edemezsiniz. Çünkü değer kaybını trafik kazasına karışan diğer aracın ilgililerinden talep edebilirsiniz.
Trafik kazasının oluşmasında %100 kendi kusurunuz var ise yine karşı taraf kusursuz olduğu için değer kaybı talep edemezsiniz. Örneğin trafik kazasında kusur oranınız %50 ise ve aracınızda 10.000,00 TL değer kaybı tespit edildi ise sadece 5.000,00 TL değer kaybı bedeli talep edebilirsiniz. Çünkü kazanın oluşmasında sizin de kusurunuz var. Yüksek değer kaybı alabilmek için kazanın oluşmasında kusurunuzun olmaması veya düşük olması gerekmektedir.
Mini onarım ile giderilebilen basit kaporta, plastik tampon/parça onarımları, cam, radyo/teyp, lastik, hava yastığı, jant, mekanik, elektrik, elektronik ve döşeme aksamı hasarları değer kaybı teminatı kapsamı dışındadır.
Ana iskelet ve şaside hasar olmaksızın vidalı parçalarda yapılan onarım/değişim ile giderilebilen hasarlar değer kaybı teminatı kapsamı dışındadır.
Aynı yerde birden fazla hasar olması veya araç geçmişinde 3 ve daha fazla hasar olması, araç kilometresinin 165.000 km’den fazla olması hallerinde de değer kaybı alınabilmesi çok zor olmaktadır.
Araç maliki üzerinde mülkiyet değişikliği olan araçlar için de değer kaybı sorun olabilecektir. Bu nedenle kaza tarihi ile sigorta şirketine ihbar tarihi arasında mülkiyet değişikliği yapılmamasını öneriyoruz.
Araç Değer Kaybı Tazminatı Yargıtay Kararı
Yargıtay 17. Hukuk Dairesi Esas: 2016/7008 Karar: 2016/11431 Karar Tarihi: 12.12.2016
Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartlarının 1. maddesi gereğince trafik sigortası işletene düşen hukuki sorumluluğu sigorta limitleri dahilinde teminat altına alır ve zarar gören üçüncü şahsın gerçek zararından sorumludur. Trafik kazasında zarar gören aracın hasarı onarılsa dahi onarımdan sonra aracın piyasa rayiç satış fiyatında düşüklük oluşacağı gerçeği karşısında, kaza nedeniyle araçta meydana gelen değer kaybı, gerçek zarar içinde değerlendirilir ve bu zarardan hem zarar veren hem de ZMSS şirketi sorumludur.
Motorlu Kara Taşıtları ihtiyari mali sorumluluk sigortası genel şartlarının “sigorta teminatının kapsamı başlıklı 1.maddesine göre sigortacı aracın işletenine yükletilebilecek hukuki sorumluluğu poliçe teminatı kapsamında olmak şartıyla zorunlu mali sorumluluk sigortası haddi üstünde kalan kısmını poliçede yazılı azami miktara kadar temin eder. İhtiyari mali mesuliyet sigortası kapsamının başlangıç noktası, zorunlu trafik sigorta limitinin üzerinde kalan kısımdır. Kapsamın sonu ise ihtiyari mali mesuliyet sigortası limitidir.
Başka bir ifadeyle gerçek zarar miktarı zorunlu trafik sigorta limitini geçtiği anda ihtiyari mali mesuliyet sigortası güvencesi başlamakta ve kendi poliçesindeki limit miktarı da sorumluluğun sona erdiği nokta olmaktadır. Bu nedenle zarar, trafik sigortası kapsamında kalmakta ise ihtiyari mali mesuliyet sigortacısının sorumluluğundan bahsedilemez.